piątek, 26 lutego 2016

grafik

Dla Was wszystkich, którzy marzą o lataniu w liniach lotniczych, mam dziś ciekawy temat -grafik.


www.jetlaggedcomic.com


Pamiętam jak zaczynałam swoją przygodę w pierwszych liniach lotniczych i gdy dostałam do ręki swój pierwszy plan miesiąca. Ah ten zachwyt! Na dzień dobry trafił mi się i Bangkok i Londyn i jeszcze kilka innych destynacji, których kodów nie byłam w stanie odczytać. Wbrew pozorom grafik nie jest taki prosty do odszyfrowania. Zacznijmy od faktu, że godziny lotów podane są w czasie UTC (Zulu - czyli czas w Greenwich), co oznacza, że trzeba sobie to przekalkulować na czas lokalny (inny w każdym miejscu na świecie). Do tego podane są godziny startów, a nie meldowania na lot. Tutaj zależnie od polityki firmy musicie dołożyć odpowiedni zapas. Dalej, moja pierwsza komercyjna linia zapewniała transport z miejsca zamieszkania, na który trzeba się było odpowiednio wcześnie stawić. Kiedyś, w pierwszym miesiącu pracy, pomyliło mi się o "tylko" trzy godziny. Na szczęście byłam trzy godziny przed czasem, a nie po.
Nazwy miast podane są kodami lotnisk IATA. BKK to Bangkok - co jest oczywiste, WAW - Warszawa. Gorzej gdy kod nie kojarzy się nam z miastem np. CDG to lotnisko Charles de Gaulle w Paryżu (oczywiste - tylko gdy znamy pełną nazwę lotniska), a AEP to Buenos Aires w Argentynie; DUB to Dublin, a DXB to Dubaj.
W grafiku pojawiają się też różne skróty: SBY - czyli dyżur, AVLB - available, OFF/ OOFF (do tej pory nie jestem pewna różnicy między jednym a drugim), REST, SICK, GD (ground duty). Praktycznie co firma to własne oznaczenia wprowadza. I bądź tu mądry.
Na szczęście po kliku tygodniach latania odczytywanie magicznej kartki wchodzi nam w krew i staje się oczywiste. I pozostaje już tylko z niecierpliwością wyczekiwać pojawienia się nowego grafiku i nowych miejsc do których zabierze nas nasza praca!



4 komentarze:

  1. W jakim wieku zaczęłaś swoją przygodę z lataniem? ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Taki grafik zajęć zawodowych to prawdziwa łamigłówka. Pozdrawiam 😉

    OdpowiedzUsuń