sobota, 16 lipca 2016

Zostać stewardessą? - cz. XIII

W ostatnim czasie dostaję sporo zapytań od Was na Facebook'a odnośnie kariery w przestworzach. W części XI sporo piszę na ten temat. Ponieważ jednak pytania powracają, postanowiłam odpowiedzieć na nie jeszcze raz tutaj.

1) Czy mam szansę zostać stewardessą?
Hmmm. Szansę ma każdy (lub prawie każdy tutaj możecie poczytać o wymaganiach). Trudno mi odpowiedzieć na tak postawione pytanie, bo Was osobiście nie znam. Trzeba również pamiętać o tym, że każda linia ma swój "ideał" i rekruterzy starają się zatrudniać osoby, które najbardziej się do tego ideału zbliżyły. W jednych liniach macie większe szanse, w innych mniejsze. Pozostaje próbowanie.

2) Jakie studia powinnam skończyć?
Żeby zostać cabin crew nie trzeba mieć ukończonych studiów. Jeżeli chcecie zacząć latać zaraz po szkole średniej, to możecie to robić (jedynym wyjątkiem mogą być linie w Arabowie, gdyż tam obowiązuje limit wiekowy od 21 lat). Osobiście polecam posiadanie planu B, bo nie wiadomo, czy praca w samolocie będzie Wam odpowiadała przez całe życie i czy zdrowie Wam na to pozwoli. Nie oznacza to, że musicie zrobić pięcioletnie studia w kraju i dopiero po obronie pracy magisterskiej  szukać pracy. Można studiować i pracować. Można popracować i wrócić na studia. Można zrobić jakieś kursy zawodowe, studium, szkoły zaoczne, weekendowe, studia online i nie wiem co jeszcze. Opcji jest wiele.

3) Jeżeli decyduję się na studia, to na jaki kierunek powinnam iść?
Nie wiem. :) Studiuj to, co Ci się podoba, to czym jesteś zainteresowana. Nie ma sensu na siłę studiować turystyki z nadzieją, że to nam ułatwi start w karierze flight attendant. Pracowałam z osobami po politechnice, politologii, psychologii, ASP, ekonomii, studium kosmetycznym i takimi bez wykształcenia. Mnie interesowały kraje arabskie i to studiowałam, a na rozmowie o pracę nikt mi nie zadawał z tego zakresu pytań.

4) Jak dobrze trzeba znać język angielski?
To pytanie wraca jak bumerang. Już nie wiem jak na nie odpowiadać. :) Polecam filmiki na youtubie, gdzie wypowiadają się pracownicy linii lotniczych. Np.

 youtube

youtube

Jeżeli rozumiecie większość z tych filmików i potrafilibyście w podobny sposób odpowiedzieć na postawione tam pytania, to znaczy, że Wasz angielski jest na odpowiednim poziomie. Jednocześnie chcę podkreślić, że w części linii europejskich, tak wysoki poziom nie jest wymagany.

5) Czy muszę znać słownictwo związane z lotnictwem przed podjęciem pracy?
Nie. Jeżeli czytaliście moją pierwszą książkę, to wiecie, że byłam całkowicie zielona. O moich początkach, możecie również przeczytać tutaj. Zakładając, że chcecie się przygotować lepiej do pracy, polecam znowu youtube. Na przykład serię Air Crash Investigation. Temat trochę ponury, ale ćwiczenie ze słownictwa doskonałe.

6) Jak zostać pilotem?
Nie wiem. Nigdy mnie kariera w kokpicie nie interesowała. Z tego co się orientuje, trzeba przejść dokładne badania medyczne, a następnie skończyć szkołę pilotażu. Następnie dostaje się jakieś tam licencję i wylatuje godziny. Ostatecznie dostaje się pracę w liniach, wiele z nich jednak wymaga ratingu na dany typ samolotu i wylatanego minimum godzin. Mój znajomy, z którym wiele lat temu pracowałam w kabinie pasażerskiej, przeszedł wszystkie te etapy. Mówił mi, że najtańsze szkolenia na pilota są w Stanach Zjednoczonych. Jedyny problem później jest taki, że z amerykańską licencją nie można latać w Europie. On lata w Tajlandii i jest zadowolony z obrotu sprawy. Niestety w tej kwestii Wam nie pomogę, bo moje wiadomości są jak widać bardzo ograniczone.

7) Ile zarabia stewardessa?
Zarobki w tym zawodzie są bardzo zróżnicowane. Od 1800 / 2000 euro w Emirates do 1500 pln w liniach czarterowych w Polsce poza sezonem. Wasze zarobki zależeć będą od ilości wylatanych godzin, diet i stażu pracy w firmie.

8) Którą linię powinnam wybrać?
O wyborze pracodawcy napisałam osobny post - tutaj. Rozumiem, że jak się szuka pracy, to czasami bierze się co dają. Warto jednak zastanowić się nad tym chwilę, bo każdy z nas ma inne potrzeby i nie każdy odnajdzie się na przykład w restrykcyjnym Qatar Airways.

9) Czy warto zaczynać od mniej prestiżowych linii, żeby później próbować do lepszych?
Po pierwsze według mnie, nie ma gorszych i lepszych linii. Nie każdy chce się przeprowadzać i nie każdy chce mieć długie pobyty. Znam ludzi, którzy pracują dla low-costów od lat i sobie to bardzo chwalą. Co do zdobywania doświadczenia lotniczego, to zdania są podzielone. Niektórzy pracodawcy np. Emirates nie lubią ludzi (ale nadal ich rekrutują) z nawykami wyniesionymi z innych linii. Działa to też w odwrotną stronę, wiele lat temu, gdy skończyłam karierę na Półwyspie Arabskim startowałam do dwóch linii w Polsce. Na jednej rozmowie rekruterzy byli zachwyceni moim doświadczeniem i nie zadając mi żadnego pytania przyjęto mnie do pracy. Na drugiej, na Dniu Otwartym usłyszałam :" Żeby się komuś nie zdawało, że jak latał u Arabów, to już wszystko wie."  Hmmm. Ok.

10) Chcę zostać stewardessą, ale nie wiem, czy będę miała pracę do końca życia?
Ja nie wiem, co będzie jutro. :) Latanie jest wspaniałe i uzależnia, ale większość osób nie pracuje na pokładzie samolotu do emerytury. Warto mieć plan B, który z czasem można wcielić w życie.

 Jeżeli macie jeszcze jakieś pytania, to zadawajcie je w sekcji komentarzu, lub na mojej stronie na FB. Proszę Was jednak, abyście najpierw przeczytali wszystkie wpisy z serii "Zostać stewardessą?". Wiele pytań się powtarza, a wiele tematów było już tam poruszonych. Powodzenia!


4 komentarze:

  1. Hej, mam kilka pytan:
    Jak to jest w Polsce teraz z Lotem? widziałem, ze trzeba mieć dzialalnosc?
    Czy w Lufthansie trzeba znac niemiecki? Orientujesz się, jak tam dostać prace?
    Z góry dziekuje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie teraz LOT oczekuje, że pracownicy będą prowadzić własną działalność. Nie wiem, jak to wygląda w praktyce, ale nie może to być bardzo trudne, skoro wiele osób daje sobie radę. Nie wiem też jak jest z urlopami i chorobowym. Myślę, że warto wpierw zapoznać się z przepisami prawnymi, żeby mieć pewność, że taka umowa będzie Ci pasować.
      Tak, w Lufthansie musisz znać niemiecki. Trzeba przejść rozmowę kwalifikacyjną w tym języku oraz szkolenie. Możesz aplikować przez ich stronę, będziesz jednak musiał się przeprowadzić do jednej z ich baz.
      Mam nadzieję, że pomogłam!

      Usuń
  2. Można pogodzić studia dzienne z pracą jako stewardessa? Oczywiście studia w mieście w którym znajduje się lotnisko

    OdpowiedzUsuń
  3. Zależy ile tych studiów (codzinne?), jacy wykładowcy (czy pójdą na rękę?) I jakie linie?
    Na pierwszych latach, gdy jest dużo zajęć, to będzie to bardzo trudne. Również jak zaczyna się pracę w liniach, to te nie chcą nowych pracowników zbytnio rozpieszczać...
    Np. Na 5 roku studiów, gdzie ma się mało zajęć, to jest to możliwe, ale wcześniej to w mojej opinii będzie to mało realne.
    A może latanie tylko przez wakacje? Na sezon? Wiem, że Enter przyjmuje tak studentów.

    OdpowiedzUsuń