środa, 15 lipca 2015

Zostać stewardessą? - cz. VIII

Dawno nie było wpisu z serii "Zostać stewardessą?", a że nazbierało się sporo pytań:

1) Czy masz czas na zwiedzanie?

To zależy od linii i grafiku. Ogólnie, możemy podzielić loty na "turnaround" - czyli takie bez nocowania i "layover" - z nocowaniem. Większość lotów w liniach low-cost to właśnie "turnaround", czyli lecimy, zostawiamy pasażerów, zabieramy nowych i wracamy. Narodowi przewoźnicy, czy czartery mają dłuższe połączenia i tam wymagany jest odpoczynek dla załogi, czyli z nocowaniem - "layover". Oczywiście to nasze nocowanie może być z minimalnym czasem wolnym - kilka godzin, tylko na szybką drzemkę; do kilkudniowego postoju w danym mieście. Zazwyczaj cabin crew dostaje grafik na miesiąc i tam ma miks dłuższych i krótszych lotów.
Co się tyczy zwiedzania, jeżeli mamy kilka dni wolnego - to oczywiście jest czas na obejrzenie miasta. Kiedyś nawet gdy miałam tylko parę godzin na odpoczynek udawało mi się pospacerować po najbliższej okolicy, teraz stawiam na wypoczynek.

2) Gdybym miała zaczynać ponownie karierę, to w jakich liniach?

Pewnie w tych, co by mnie wzięły. ;) Starałabym się dostać do linii na Półwyspie Arabskim, ze względu na podróże i pieniądze.

3) Czy teraz wróciłabym na Bliski Wschód?

Eeeee.... Nie będę przed Wami ukrywać, że w "Arabowie" się ciężko pracuje. Oczywiście, jeżeli nie miałabym na czynsz, to spakowałabym walizki i tam pojechała; ale jest mi dobrze w mojej obecnej pracy i mam nadzieję, że jeszcze trochę tu polatam.

4) Czy mam jeszcze znajome, które latają na Bliskim Wschodzie?

Tak. Niedawno dziewczyny nawet wspólnie świętowały 10 lat w tej samej linii lotniczej, gdzie razem zaczynałyśmy!

5) Czy po zakończeniu kariery stewardessy ciężko jest znaleźć pracę?

Tu moje pytanie: co jeszcze potraficie robić? Mam koleżankę, która rzuciła latanie i została instruktorem jogi (ale interesowała się tym od lat), inna pracuje w lotnictwie w planowaniu (latając skończyła studia w tym kierunku), kolejna pracuje w rekrutacji w liniach lotniczych, następna pracuje w dziale księgowości (przed lataniem zrobiła studia z ekonomii). Wniosek jest taki, że można się przebranżowić, ale trzeba mieć na siebie pomysł i jakieś umiejętności.

6) Jakie są limity wiekowe?

O tym już kiedyś pisałam, ale to pytanie wraca jak bumerang. Opierając się na swojej wiedzy:  minimalny wiek w Europie to 18 lat; w Stanach Zjednoczonych i na Półwyspie Arabskim to 21. Linie przyjmują ludzi bez doświadczenia do około 30-32 lat, z doświadczeniem do 35. Oczywiście od tej reguły są wyjątki! W USA można zacząć pracować jako stewardessa/ steward nawet ok 60-tki, tam też można pracować najdłużej.

internet
 Większość linii lotniczych nie pozwoli Wam jednak latać do 90! Pewnie nawet nie dolatacie do ustawowego 67.

7) Jak latanie wpływa na zdrowie?

Negatywnie. Powietrze w kabinie jest suche i pełne bakterii, grzybów i wirusów - powoduje to wysuszanie śluzówki i skóry. Dodatkowo jesteśmy w zamkniętej puszce często z kimś chorym - łatwo się zarazić. Zmiany w ciśnieniu powodują obrzęki nóg, wychodzą żyły i pękają "pajączki". Częste starty i lądowania powodują problemy z uszami. Chodzenie po pokładzie, przenoszenie kontenerów, pchanie ciężkich wózków uszkadza nam kręgosłup. Już nawet nie będę wspominać o negatywnym działaniu promieniowania kosmicznego, którego dostajemy większe dawki na dużych wysokościach. Jednym słowem żyć, nie umierać. :)

8) Czy nie męczy mnie życie na walizkach?

Męczy, szczególnie gdy muszę się pakować i rozpakowywać; ale później gdy już latam, podróżuję, zwiedzam, to zapominam o tej drobnostce.

9) Gdybym nie latała to co bym robiła?

Przez pewien czas pracowałam w biurze zajmującym się handlem. Myślę, że gdybym nigdy nie zaczęła latać, to by mi się tam podobało. Ponieważ jednak mogłam sobie porównać obydwa style życia, to praca w biurze nie miała szans.

10) Czy będzie nowa książka?

Zgodnie z moim noworocznym postanowieniem (więcej tutaj Noworoczne postanowienia) napisałam drugą książkę, która powinna się ukazać na początku przyszłego roku. Nie jest jednak ona o lataniu. Kolejna opowieść związana z lotnictwem jest w pisaniu.

Jeżeli macie jakieś pytania, zostawicie je w sekcji komentarze, postaram się na nie odpowiedzieć.

4 komentarze:

  1. W jakich liniach lotniczych pracujesz ? Co zrobić by dostać prace i jak jej szukać ?ogolnie mam mnóstwo pytań ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najprościej znaleźć pracę przeszukując internet. Wybierz linię które Cię interesują i poszukaj na ich stronach kiedy rekrutują.
      Są również strony poświęcone cabin crew gdzie można znaleźć ogłoszenia o pracy np:
      http://cabincrew24.com/
      http://www.aviationjobsearch.com/cabin-crew
      http://jobs.cabincrew.com/

      Na wiele pytań odpowiadam na swoim blogu. Jeżeli masz jakieś, na które jeszcze nie ma informacji, napisz je tutaj i postaram się na nie odpowiedzieć w komentarzu lub napisać osobny wpis.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Czy moze orientujesz sie Które linie lotnicza sa najlepiej płatne ( oprócz arabskich)? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety latanie nie jest dochodowym zawodem, szczególnie na początku. Linie typu LOT, Lufthansa, Air France, BA płacą dobrze po kilku latach pracy dla nich. Wydaje mi się, że obecnie w Polsce najlepiej płaci Travel Service - z tego co słyszałam od znajomych.

      Usuń