poniedziałek, 16 marca 2020

Latanie a koronawirus

Lotnictwo jest jednym z sektorów, które odczują obecną sytuację najbardziej. Eksperci mówią, że wiele linii lotniczych zniknie do końca maja. Co za tym idzie, wiele osób zostanie pozbawionych pracy.
Gdy czytam fora internetowe dla załóg lotniczych, wielu z nas bardziej właśnie martwi się tym, niż samą chorobą. Fakt jest, że młode i zdrowe osoby chorują lżej, ale wirus nadal jest groźny.
Pocieszenia typu "znajdziesz sobie nową pracę" są głupie. Kto obecnie rekrutuje? Jaka branża? Wielu z nas nic innego w życiu nie robiła. Czy lepiej więc byłoby nadal latać? Ja wolałabym nie narażać swojego zdrowia i zdrowia innych, ale część osób nie ma wyjścia.


Cabin Crew, Flight Attendants, Stewardessy.... nazw jest wiele, ale faktem jest, że nasz zawód związany jest z dużym ryzykiem zarażenia.
Osobiście mam to szczęście, że jeszcze mi płacą. Nie wiem jak długo ta sytuacja się utrzyma. Dopóki granice są zamknięte, dopóty nie wylecę do pracy. Jeżeli potrwa to tylko 10 dni, to myślę, że pracodawca wypłaci mi całość podstawy. Jeżeli granice pozostaną zamknięte na dłużej, to nie wiem jak moja firma do tego podejdzie.
Wiem też, że wielu z Was już nie płacą. Wiele osób przebywa na bezpłatnych urlopach. Inni (na przykład moja koleżanka z Emirates) nadal latają, jedynie anulowano im loty do niektórych państwa.
A jak jest z Wami?

Siedzę w domu, czytam książki, oglądam telewizję. Osobom, które prowadziły usystematyzowany styl życia, zaleca się zachowanie dotychczasowej rutyny.
A co z osobami, które latać nie muszą? Obecnie ruch turystyczny zamarł i dobrze. W samolocie o złapanie tego wirus, jak w każdym dużym skupisku ludzkim, nie jest trudno. Jeżeli ktoś z Was się zastanawia, czy nie przekroczyć granicy samochodem, a następnie wsiąść w samolot i skorzystać z tanich lotów, to gorąco takie pomysły odradzam. Zostańcie w domu.
A jeżeli musicie podróżować ze względów innych niż turystyka, to według informacji znalezionych online najbezpieczniejsze są miejsca przy oknach. Pamiętajcie też o częstym myciu rąk, unikaniu kontaktu z innymi i nie dotykaniu twarzy. Możecie się również spodziewać kwarantanny po powrocie do kraju.
Co jeżeli Wasz lot został odwołany? Mając wykupione ubezpieczenie, czy bilet typu flex nie musicie się niczego obawiać. Możecie przebukować go na później lub otrzymać zwrot. Najtańsze bilety teoretycznie są bezzwrotne, ale widziałam, że w zaistniałej sytuacji większość operatorów oferuje refundację lub zamianę.
Mam też nadzieję, że nikt z Was nie utknął gdzieś zagranicą. Tutaj sytuacja może być gorsza. Bez wykupionego ubezpieczenia, bardzo możliwe, że trzeba samemu ponosić wszystkie koszty, aż do wznowienia lotów.

Trzymajcie się zdrowo!

4 komentarze:

  1. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo Wam współczuję tej sytuacji i życzę zdrowia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Mam nadzieję, że wszyscy wrócimy już zaraz do normalności. Pozdrawiam

      Usuń