niedziela, 21 lutego 2016

Bagaż

Ostatnio dostaję sporo pytań odnośnie bagażu. O moich zasadach ułatwiających pakowanie napisałam tutaj : Pakowanie. Dziś odpowiadam na Wasze powracające pytania.

internet
1) Ile można mieć bagażu?
Każda linia (oprócz jednej, ale nie były to typowe linie komercyjne) dla której pracowałam zapewniała mi mundur, walizkę oraz torebkę.
Pracując na Bliskim Wschodzie dostałam też dużą walizkę (oprócz standardowej małej i torebki), którą trzeba było obowiązkowo ze sobą zabierać na pobyty. Małą walizkę pokładową oraz torebkę trzeba było mieć ze sobą zawsze. Dużą walizkę oddawało się jako bagaż, małą walizkę i torebkę brało się ze sobą na pokład. W liniach czarterowych natomiast nie mieliśmy dużych walizek, tylko małe i torebkę, ale nie było też długich pobytów.
Ponieważ bagaż uważany jest za część umundurowania, w restrykcyjnych firmach nie można mieć ze sobą niczego więcej. Ostatnio jednak widuję często załogi z United Airlines ze Stanów Zjednoczonych i tam każdy cabin crew ciągnie za sobą coś innego. Możliwe, że nie dostają toreb, lub panuje tam większa swoboda i każdy nosi co mu wygodnie.

2) Ile może ważyć walizka?
Waga Waszej walizki zależy tylko od tego ile jesteście w stanie podnieść. Trzeba pamiętać, że nadal istnieją hotele bez wind i podjazdów. Małą, pokładową walizkę trzeba samemu umieścić w schowku nad siedzeniem. Jeżeli upchacie tam kilkanaście kilo to upewnijcie się, że macie mocne kręgosłupy.

3) Ile zazwyczaj waży moja walizka?
Moja sytuacja bagażowa wygląda trochę inaczej. Większość załóg latających w komercyjnych liniach lotniczych rozpoczyna swoją podróż w bazie. Oznacza to, że latając np. z Warszawy, czy z Dubaju wsiadacie umundurowani na pokład swoich samolotów, dlatego też nikt nie waży waszych toreb. Załodze uchodzi więcej ;) . Ponieważ mieszkam w Warszawie, a mój samolot nigdy tu nie lata, to ja do niego muszę dolecieć. Przed rozpoczęciem swojej rotacji wsiadam jako zwykły pasażer na pokład LOTu, Lufthansy, SASu, czy też innego przewoźnika. Obowiązują mnie więc ich limity bagażowe - zazwyczaj jest to 23kg.
Moja duża walizka waży między 16 a 20kg - pozostawiam zawsze miejsce na zakupy; poza tym zauważyłam, że w drodze powrotnej jest mi się trudniej zapakować.

internet

4) Co jest w moim bagażu podręcznym?
Lecąc do pracy nadaję dużą walizkę - jak każdy inny podróżny, pozostaje mi bagaż podręczny. Nie mam małej pokładowej walizki, tylko dużą torbę podróżną na ramię (która się mieści pod siedzeniem, lub w schowku). Ponieważ zgubiono już nie raz mój bagaż (Rzecz o zagubionym bagażu ), to muszę mieć przy sobie wszystko co umożliwi mi natychmiastowe wykonanie lotu. Mam przy sobie : mundur (dobrze zrolowany nawet się bardzo nie gniecie), buty mundurowe, rajstopy, minimum kosmetyków (do makijażu i do przeżycia jednej nocy bez niczego innego), tablet, ładowarki, telefony, dokumenty, pieniądze (kilka walut), książkę do czytania w czasie drogi, butelkę wody mineralnej, kosmetyczkę z lekarstwami, Ipod, przekąskę, notatnik, długopis oraz kalendarz (jestem staroświecka i nie potrafię korzystać z kalendarza w telefonie). Tak, moja torba jest bardzo ciężka, ale jest to tylko w dniu kiedy dolatuję do pracy. W pozostałe dni mundur mam na sobie, a kosmetyki i inne rzeczy w dużej walizce w bagażniku naszego samolotu.

5) Co musi zawierać walizka stewardessy?
Każda linia ma wewnętrzną listę wymaganych rzeczy, które musicie mieć przy sobie. Zazwyczaj jest to druga koszula, druga para butów, minimum kosmetyków (i tak mają prawo sprawdzić, czy macie przy sobie szczoteczkę do zębów), dla pań zapasowe rajstopy, dla wszystkich fartuchy do serwisu / kamizelki - zależnie od umundurowania, wymagane dokumenty (paszport, książeczka szczepień, certyfikaty lotnicze / licencje na typ samolotu). Do tego to co najcięższe czyli manuale - instrukcje bezpieczeństwa i oddzielny z zasadami serwisu, i tak to wszystko wchodzi w Wasz bagaż podręczny, nie w dużą walizkę. A jeżeli przyjdzie Wam latać na bardzo dużych maszynach i na długich trasach, to też musicie pamiętać o załogowej pidżamie.

Mam nadzieję, że rozwiałam Wasze wątpliwości w temacie bagażu. Pozostawiajcie pytania w sekcji komentarz, lub na FB. Postaram się na wszystkie w miarę swoich możliwości odpowiedzieć. A teraz upycham kolanem walizkę i lecę.

2 komentarze:

  1. Jak napisałaś - pakowanie do pracy trochę się różni od pakowania turystycznego. Stewardesy na swoim posterunku muszą mieć wszystko pod ręką. Pozdrawiam 😉

    OdpowiedzUsuń